سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: طارق عزیز، معاون نخست‌وزیر عراق در زمان صدام حسین به اتهام دست داشتن در قتل عده‌ای از بازرگانان در سال ۱۹۹۲ میلادی محاکمه شد.

بنا بر کیفرخواست ارائه شده، طارق عزیز همراه با 7نفر دیگر از اعضای رژیم سابق عراق متهم هستند که در اعدام ۴۰بازرگان در بغداد دخالت داشته‌اند.به گزارش بی‌بی سی،  محاکمه طارق عزیز در دادگاه عالی عراق -که برای محاکمه اعضای سابق رژیم صدام حسین تشکیل شده- انجام شد.

رئیس دادگاه طارق عزیز یک قاضی کرد به نام رئوف رشید عبدالرحمان است؛ او همان کسی است که صدام حسین را به مرگ محکوم کرد.دولت وقت عراق علت اعدام این بازرگانان در آن برهه را احتکار و بالا بردن قیمت‌ها عنوان کرده بود و این  درحالی بود که عراق در  تحریم های بین المللی و کمبود کالاهای اساسی  قرار داشت. بازرگانان عراقی پس از یک محاکمه کوتاه تیرباران شدند.

باوجود محاکمه دیروز، زیاد -پسر طارق عزیز- در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که پدرش بیگناه است.زیاد عزیز گفت: پدرم شخصا به من گفت که هیچ ارتباطی با این پرونده نداشته است. در آن زمان پدر من برای یک سفر رسمی در خارج از عراق به‌سر می برد و از سویی خانواده هیچ‌یک از این بازرگانان شکایتی علیه پدر من مطرح نکرده‌اند.

طارق عزیز یکی از مهم‌ترین افراد درگیر پرونده سلاح‌های کشتارجمعی عراق بود که همواره از همکاری با بازرسان سازمان ملل سر باز می‌زد. این امر آنقدر بر نومحافظه کاران ساکن کاخ سفید گران آمد تا اینکه جورج بوش دریکی از سخنرانی‌های پیش از حمله به عراق خود صراحتا به این موضوع اعتراض کرد.

وی در 24 آوریل 2003 توسط نیروهای آمریکایی بازداشت شد. طارق عزیز در فهرست 55 نفره‌ای که آمریکایی‌ها برای دستگیری افراد رژیم صدام منتشر کرده بودند در ردیف 25 قرار داشت. وی پیش از جنگ عراق در مصاحبه‌ای گفته بود: من مرگ را به زندانی آمریکایی‌ها بودن پس از یک عمر نظامی گری ترجیح می‌دهم.

طارق عزیز  زندان آمریکایی‌ها را به مرگ ترجیح داد اما  در 29 می‌2005 در نامه‌ای که توسط هفته نامه آبزرور منتشر شد خواستار آزادی خود شد. او تاکنون در کمپ کراپر در نزدیکی فرودگاه بغداد زندانی آمریکایی‌ها بوده است.او ماهانه اجازه دارد تا 30 دقیقه باخانواده خود تلفنی گفت‌وگو کند. طارق عزیز 2 پسر دارد که پسر بزرگش 42ساله و نامش زیاد است که هم اکنون با همسر و 4 فرزندش در اردن زندگی می‌کند. پسر دیگر، همسر و 2 خواهر طارق عزیز هم در یمن زندگی می‌کنند.

اعدام یا زندان؟
طارق عزیز در سال 1936 میلادی در نزدیکی شهر موصل متولد شد. وی فارغ‌التحصیل رشته ادبیات زبان انگلیسی  و دربرهه ای از زندگی خود هم خبرنگار بوده است. وی تنها فرد مسیحی عراق بود که در چند دهه گذشته توانسته بود به‌مراتب عالی دولتی برسد. وی در فاصله سال‌های 1983تا 1991 وزیر خارجه عراق بود.

رفاقت وی با صدام از دهه 1950و در حزب بعث آغاز شد و تا آخرین روز سقوط بغداد جزو معدود معتمدین دیکتاتور عراق محسوب می‌شد.

بسیاری او را مرد پشت صحنه معادلات رژیم بعث  عراق می‌دانند. ملاحظات امنیتی در بسیاری از موارد مانع از ترک عراق توسط صدام می‌شد و این طارق عزیز بود که همه جا می‌رفت و پای قراردادهای رژیم بعث را امضا می‌کرد.

شاید یکی از بحث انگیزترین دیدارهای دیپلماتیک طارق عزیز دیداری بود که در 14 فوریه 2003 با پاپ ژان پل دوم در واتیکان انجام داد. پاپ درآن دیدار صراحتا از رژیم صدام انتقاد کرد و خواهان همکاری آن با جامعه بین‌الملل و رعایت قطعنامه‌های شورای امنیت شد.

کد خبر 50377

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز